En ny kristen bevægelse, præget af flerfacetteret markedsføring, pinsetegn og -undere og som sælger løfterne om et snarlig 1000 årsrige, har vundet indpas i Amerika.
Lige nu er der en stille revolution i gang i den amerikanske religion, udtaler Brad Christerson og Richard Flory, forfattere af ”Netværks kristendommens fremkomst: Om hvordan uafhængige ledere er med til at forandre det religiøse landskab.”
Bag kulisserne findes en gruppe bestående af primært selvudråbte "apostle", som leder deres organisation helt fra North Carolina til det sydlige Californien, og som har tiltrukket millioner af tilhængere med løfter om direkte adgang til Gud gennem tegn og undere.
Denne bevægelse, som af Christerson og Flory betegnes som "Independent Network Charismatic" (det karismatiske uafhængige netværk) eller "INC" Kristendom, er blevet en af de hurtigst voksende trosgrupper i USA. ”Apostle” som Bill Johnson, Mike Bickle, Cindy Jacobs, Chuck Pierce og Ché Ahn hævder at have millioner af tilhængere. De er også hjulpet på vej af en hær af andre ligesindede, som anser sig selv som værende dækket under samme "åndelige beskyttelse".
Mange af disse apostle leder store megakirker, herunder Bethel Church i Redding California, HRock Church i Pasadena og ”The international prayerhouse” (IHOP) i Kansas City. Men deres virkelige force ligger i deres innovative måde at sælge troen på. De har kombineret markedsføring på flere niveauer, de udfører tegn og undere som på Pinsedag og prædiker om 1000 års rigets forjættelser, således at de har kunnet hverve millionvis af åndelige interesserede kunder. Det giver dem mulighed for at høste millioner i donationer, konferencegebyrer og i bog- og dvd-salg. Og fordi disse ”INC” apostle hævder at blive ledt direkte af Gud selv, handler de frit og næsten uden nogen overvågning af andre.
Den Nashville-baserede religionsforfatter Bob Smietana har talt med Christerson (som er professor i sociologi ved Biola Universitet) og Flory (seniorforsker for forskning og evaluering ved Center for Religion og Borgerlig Kultur ved ”University of Southern California”) om denne nystartede bevægelses ydre appel og om dens faldgruber.
Hvad er forskellen mellem INC Christians og fremgangsteologien eller megakirke -netværket, så som Association of Related Churches (ARC)?
Christerson: Sandsynligvis vil det nærmeste slægtskab være Fremgangsteologien. Men det er lidt anderledes, fordi INC-bevægelsen har et netværk, der samarbejder en del mere på kryds og tværs. Min opfattelse af fremgangteologien er, at det består primært af individuelle karismatiske iværksættere, tv prædikanter og megakirke-ledere, men der er ikke så meget samarbejde med andre udenfor kirken.
Teologien er også anderledes. Fremgangsteologien vil fokusere mere på individets sundhed og rigdom. Denne gruppe er unik, fordi de virkelig tror, at Gud har sat disse "apostle" på jorden for, grundlæggende, at revolutionere verden. Det er en slags pyramide kristendom, hvor disse "apostle" er på toppen af bjerget, og udøver denne magt fra toppen og ned. På denne måde kommer Guds rige ind. Ironisk nok er denne gruppe ikke rigtig fokuseret på at opbygge store menigheder. Deres ideer spredes på andre måder, såsom højt profilerede konferencer, samt gennem de medieprodukter, de sælger. (Red: musik, undervisning og bøger).
Flory: Disse "apostle" er i stand til at få adgang til mange flere penge, fordi de opererer med en slags ”betal ved kasse 1” model, snarere end at stole på folks donationer og deres lyst til at bakke op om dem – altså deres goodwill. Mange nutidige menigheder går på kompromis, og vil hellere sikre at folk forbliver glade og tilfredse og dermed har deres numser i sæderne; her behøver mange ikke at støtte økonomisk, medmindre de har lyst til det. Men dette her er en helt anden pengemodel, og det kan bidrage til, at de får mange flere penge ind i organisationen.