Jeg formaner Euodia og formaner Syntyke til at enes i Herren … hjælp dem, for de har kæmpet for evangeliet sammen (græsk: side om side) med mig … (Fil 4, 2-3)
Dette er et ofte overset skriftsted i forhold til kvinders rolle. Det er selvfølgelig en kedelig anledning, at de ikke kunne enes, men det ændrer ikke på det faktum, at disse to kvinder havde kæmpet sammen med Paulus for evangeliet. Der står ikke direkte, at de var Apostle, men at arbejde sammen med Paulus – side om side for evangeliet – gør det nærmest underforstået, at de var Apostle.
Alle I, der er døbt til Kristus, har jo iklædt jer Kristus. Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på at være mand .og kvinde, for I er alle én i Kristus Jesus (Gal 3,27-28)
Denne tekst er ofte læst som at Paulus udvisker forskellene mellem forskellige etniske grupper. Vi tror på den samme Jesus, og tilbeder den samme Gud – vi er lige i Kristus – men alligevel er der forskelle. Paulus var imod, at hedningerne skulle omskæres. Han forkyndte evangeliet for hedningerne, for at de skulle lære Israels Gud at kende og tilbede ham - det er der ingen tvivl om, men jøderne skulle stadig være jøder, og hedningerne skulle stadig være hedningekristne.
Når Paulus skriver, at der ikke er forskel på jøde og græker - på træl og fri - op på mand og kvinde - så taler han ikke om, at Gud har gjort mennesker til ét køn, men at vi alle er lige for ham - også i tjenesten.