Menigheden Lys og Salt


  • KONTAKT
  • HOME

⇐ TILBAGE



INFLUENCER: NUTIDENS GURUER



I løbet af det sidste årti har vi set, hvordan de sociale medier har vokset i betydning.


Ifølge We Are Social og mediet Hootsuite – der analyserer social adfærd til brug for markedsføring på de sociale platforme – benyttede 40% af verdens befolkning i 2017 aktivt de sociale medier – hvilket er ret så tankevækkende!!


I den forbindelse har en ny type trendsættere vundet stort indpas og popularitet på de sociale medier – de går under betegnelsen influencer – hvilket er et meget rammende navn, da de er blevet toneangivende for hele vores ungdom - men også andre aldersklasser lader sig diktere af den kultur, som eksponeres af disse farverige personligheder. De har blandt andet deres gang på Youtube og Instagram.


Disse influencers, kan både være kendte, mindre kendte og have forskellige køn, etnicitet og social status. Det kan lyde meget uskyldigt, for det kan være ganske underholdende. Men deres meninger og følelser vil være med til at præge tidsånden - med emner, der har fokus på ydre værdier… på hvad andre mener… hvordan man fremstår - og hvor man hele tiden tilpasser sig denne verdens tidsånd, værdisæt og tempo. Ja, her er man grundlæggende med til at præge hvad der er ”hot” og hvad der er ”not” og er med til at styre tingene i en bestemt retning.


På den måde rykker man nu på, hvad der rører sig hos børn og unge - idet de udsættes for ting, som de normalvis ikke ville være interesseret i, og som de slet ikke har behov for at beskæftige sig med.


De laver regelmæssige indlæg omkring det pågældende emne på deres foretrukne sociale mediekanaler og er afhængige af deres følgere, som ofte er grupper af entusiastiske engagerede brugere, der opmærksomt følger enhver af deres bevægelser og som interagerer og støtter op om deres foretrukne mediepersonlighed. Her er der mennesker repræsenteret fra alle religioner og racer.


Bag dem står firmaer og brands, der elsker influencers, fordi de ved at sponsorere deres ting, tøj eller oplevelser, kan skabe tendenser og opfordre deres tilhængere til at købe lige netop deres produkter og dermed opnår de at få massevis af reklame. Dette har en stor afgørende betydning, idet størstedelen af disse bloggere får deres udgifter dækket ved at reklamere for andres produkter og har det som en levevej.


Fortsættes under billedet ...



Disse influencers deler ud af meninger, holdninger og følelser og dikterer seeren til at forholde sig til et bestemt emne.


Ja, vi må se i øjnene at vores børn bliver opdraget af unge mennesker, som ikke selv har den store livserfaring og indsigt i, hvad der gavner på længere sigt. Der sker en ensretning af folks meninger og holdninger og disse influensers fungerer som et overordnet smagspoliti, som sætter rammerne for hvad vi skal tænke og føle. Ja, selv de kristne har fundet vej til disse medier og bloggere om livsstil, og alt hvad der rører sig. Men er det tilrådeligt, at man - som en overgiven kristen - både blogger om tro og mode… er det tilrådeligt at gøre sig selv til guru over andre - især med tanke på de mange unge, som søger ind på nettet, i stedet for at søge levende fællesskab med andre kristne? Her kan man hurtigt sætte sig som ”hyrde” for andre og bestemme indholdet i andre menneskers liv – hvilket er en alvorlig ting, idet man let kan lede andre på afveje og præge andre kristne til at leve på en bestemt måde, hvor man ubevidst dikterer andre til at gå klædt på en bestemt måde, og hvor man blander det hellige med det uhellige og gør sig selv til et ikon for andre.


Man fristes næsten til at spørge - hvem taler du mest med? Din Herre Jesus eller din foretrukne blogger?


Det er en farlig ting, når man som en kristen er kaldet til ikke længere at leve i kødet, men at lade sig fylde med åndelige og opbyggelige ting. Ting der fremmer Guds Rige og ikke menneskers individuelle stræben efter succes og anerkendelse i verden. Bibelen taler om en sådan forkert indstilling og advarer dem, der dyrker mennesket/skabningen frem for selveste Skaberen og lader sig diktere af mennesker, som hævder at have indsigt – men som ikke har det. Her er, hvad der står om emnet:


"...De hævdede at være vise, men blev tåber, og de skiftede den uforgængelige Guds herlighed ud med billeder i skikkelse af forgængelige mennesker…” (Rom 1,22-23)