I løbet af det sidste årti har vi set, hvordan de sociale medier har vokset i betydning.
Ifølge We Are Social og mediet Hootsuite – der analyserer social adfærd til brug for markedsføring på de sociale platforme – benyttede 40% af verdens befolkning i 2017 aktivt de sociale medier – hvilket er ret så tankevækkende!!
I den forbindelse har en ny type trendsættere vundet stort indpas og popularitet på de sociale medier – de går under betegnelsen influencer – hvilket er et meget rammende navn, da de er blevet toneangivende for hele vores ungdom - men også andre aldersklasser lader sig diktere af den kultur, som eksponeres af disse farverige personligheder. De har blandt andet deres gang på Youtube og Instagram.
Disse influencers, kan både være kendte, mindre kendte og have forskellige køn, etnicitet og social status. Det kan lyde meget uskyldigt, for det kan være ganske underholdende. Men deres meninger og følelser vil være med til at præge tidsånden - med emner, der har fokus på ydre værdier… på hvad andre mener… hvordan man fremstår - og hvor man hele tiden tilpasser sig denne verdens tidsånd, værdisæt og tempo. Ja, her er man grundlæggende med til at præge hvad der er ”hot” og hvad der er ”not” og er med til at styre tingene i en bestemt retning.
På den måde rykker man nu på, hvad der rører sig hos børn og unge - idet de udsættes for ting, som de normalvis ikke ville være interesseret i, og som de slet ikke har behov for at beskæftige sig med.
De laver regelmæssige indlæg omkring det pågældende emne på deres foretrukne sociale mediekanaler og er afhængige af deres følgere, som ofte er grupper af entusiastiske engagerede brugere, der opmærksomt følger enhver af deres bevægelser og som interagerer og støtter op om deres foretrukne mediepersonlighed. Her er der mennesker repræsenteret fra alle religioner og racer.
Bag dem står firmaer og brands, der elsker influencers, fordi de ved at sponsorere deres ting, tøj eller oplevelser, kan skabe tendenser og opfordre deres tilhængere til at købe lige netop deres produkter og dermed opnår de at få massevis af reklame. Dette har en stor afgørende betydning, idet størstedelen af disse bloggere får deres udgifter dækket ved at reklamere for andres produkter og har det som en levevej.
Fortsættes under billedet ...