Paulus' indstilling var således:
For dem, der lever under Loven, er jeg blevet som en, der står under Loven, for at vinde dem, selv om jeg ikke er under Loven. For dem, der er uden lov, er jeg blevet som en, der er uden lov, for at vinde dem, selv om jeg ikke er uden Guds lov, men er under Kristi lov (1 Kor 9,19-23).
Så Paulus erkendte fuldt og åbent, at han alene var underlagt Kristi lov. Men hvad er Kristi Lov?
Paulus og de andre Apostle var udmærket godt klar over, at Gud ikke forlangte, at de skulle overholde Overleveringen. De overholdt den som en del af den kultur, de var vokset op med. De vidste også godt, at hele Offerloven pegede frem mod Jesus som Guds fuldkomne Offerlam. Derfor kan ikke have været syndofre, Paulus bragte i Templet. Vi ved, at han bragte et renselsesoffer, og har har muligvis også bragt fx takofre, måltidsofre eller lovprisningsofre, men ikke som en vej til frelse.
Men hvad er forskellen mellem Guds Lov, som Paulus ikke var uden, og Kristi Lov, som han var under (1 Kor 9,21). Mon ikke Paulus henviser til den del af Guds Lov, som, iflg. Jesus selv, gælder endnu. Jesus selv siger det på denne måde:
Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget (Matt 5,17-19) Læs mere her
Frelsen sker ved Guds nåde, og det gælder både jøder og hedninger. Men det ændrer ikke på, at Gud har en "husorden", som han vil, at vi skal indordne os under. Men hvad er det så for en lov, som gælder endnu? Og har den frelsesbetydning?
Det kan du læse om her