Den ros skal I have, at I husker på mig i alle forhold og holder fast ved de OVERLEVERINGER, jeg har givet jer. Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud ...
LÆS HELE BIBELTEKSTEN HER: (1 Kor 11,2-10)
At manden var kvindens hoved var en del af de hustavler, som var almindelige på Biblens tid. Denne lære stammede fra den romerske lovgivning, men den var også at finde i den jødiske Overlevering. Det var ikke GT, Paulus lagde til grund for sin lære i ovenstående Skrift-afsnit - af 2 årsager:
For det første siger Paulus selv, at her er tale om overleveringer (se øverst).
For det andet står der intet sted i GT, at
... han [manden] er Guds billede og AFGLANS. Men kvinden er mandens AFGLANS (1 Kor 11,7)
Ordet afglans optræder ingen steder i forbindelse med skabelsen. Der står, at manden blev skabt i Guds billede, men det samme står der om kvinden (1 Mos. 26-29). Der står også, at de blev ét kød, og at de sammen skulle herske over skabningen. Når Paulus brugte ordet afglans, talte han i overensstemmelse med Overleveringen.
Enhver mand, der beder eller taler profetisk med noget på hovedet, bringer skam over sit hoved. Men enhver kvinde, der beder eller taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved (1 Kor 11,4-5)
Hvad er det for et hoved, manden bringer skam over? Svaret står lidt højere oppe i teksten: Det er Kristus, som er mandens hoved. Manden kan ved en upassende opførsel bringe skam over Kristus. På samme måde kan også kvinden bringe skam over manden, som er hendes hoved.
Dette stemmer også overens med, at det græske ord for afglans (doxa) også oversættes med ære. Fordi manden er Kristi ære, kan manden bringe vanære over Kristus - ligesom kvinden, som er mandens ære - kan bringe vanære over sin mand (alt sammen iflg. Overleveringen).
Læren om at kvinder skulle tildække hovedet - som et myndighedstegn for englene, anses af mange bibelkommentatorer for at være et de dunkle skriftsteder i Bibelen. Men det er velbevidnet, at der i Overleveringen findes bevis for troen på engles tilstedeværelse under forskellige religiøse handlinger. Jøderne mente, at englene havde hvert deres embedsområde, og at der fx var bønneengle tilstede under jødernes bønnesamlinger, ligesom der var engle til stede under ordets udlægning (Shemot Rabba, sect. 21. fol. 106. 2. Zohar. in Gen. fol. 97. 2.) (T. Bab. Chagiga, fol. 14. 2.).
Traditionen angående engles tilstedeværelse menes at være en læremæssig overbygning på Kerubernes tilstedeværelse i Det Allerhelligste, hvor Gud åbenbarede sig fra sonedækket mellem de to Keruber.
Denne undervisning stammer ikke fra noget, Paulus har modtaget fra Herren. Han videregiver blot, nogle overleveringer, som var en del af den jødiske kultur og identitet.
I Skabelsesberetningen står der:
Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himmelens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden. Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. Og Gud velsignede dem og sagde til dem: Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden (1. Mos. 2,26-29)
Her ser vi, at kvinden Kvinden ikke oprindelig var underlagt manden . Det skete først ved Syndefaldet, da Gud straffede Evas ulydighed med disse ord:
Du skal begære din mand, og han skal herske over dig (1 Mos 3,16)
Eftersom manden skulle herske over kvinden som en straf - så understreger det, at denne rangorden ikke var en skaberordning og derfor heller ikke Guds oprindelige tanke.
Men hvorfor siger Paulus så, at kvinder skal tie?
Klik dig videre for at få svaret