Det er der mange, der mener. Men hånden på hjertet – ville en sådan bogstavelig udlægning af Skriften så ikke også inkludere en lære om disse ting:
- At kvinderne skal tildække deres hoveder under bøn og profeti
- At vi ikke spiser kød med blod i?
- At vi dagligt kommer i synagogen?
- At vi holder fast i timebønnerne?
- At vi sælger alt, hvad vi har og fordeler det iblandt os?
- At vi ofrer i templet? (for det gjorde Paulus)
- At vi lader os rense i templet? (for det gjorde Paulus)
- At vi lever efter overleveringen (for det gjorde Paulus)
- At vi underviser om, at engle er til stede under vores religiøse handlinger?
- At vi underviser om at kvinder frelses ved barnefødslen. osv. osv. osv. ...
- At vi forkynder for ”jøde først og så for græker”?
- At vi praktiserer fod-vaskning.
Her har de fleste ikke haft noget imod at foretage en vurdering i forhold til datidens praksis - hvor man anser det for relevant og hensigtsmæssigt!
Men de, der giver sig selv lov til at foretage en sådan vurdering - må vel også give andre den samme rettighed!? - også når det gælder kvinderne.
Og i så fald bliver den påstand at ”hvert et ord Paulus har skrevet er Guds ufejlbarlige ord i tid og evighed ”, en sandhed med modifikationer.
Her bliver vi klar over, at vi - i vores skriftlæsning nødvendigvis må se datidens samfund og kultur i øjnene, så vi bliver i stand til at se skoven for bare træer.
Jødernes Tempel og al dens væsen blev forladt og overladt til jøderne selv (Matt 23,38), i år e. Kr. 70, hvor Helligdommen blev jævnet med jorden. Men Jesus rejste sit legemes Tempel op på 3 dage – og vi lever nu i Åndens tidsalder (Joh 2,19).
Megen af den praksis, der blev brugt dengang, var kun en skygge af det der skulle komme - sagen selv kom med Kristus!
Hvordan tolker vi Bibelens budskab?
Ja, hvordan tolker vi Skriften? Dette er et både stort og væsentligt spørgsmål! Mon ikke vi alle kan være enige om, at vi, i bund og grund, skal bygge på den lære, som Jesus vedkender sig?
Det tror jeg ikke, at vi kan være uenige om! Og her er, hvad Jesus siger om den sag:
Da sagde han til dem: ’Derfor: Enhver skriftklog, der er blevet Himmerigets discipel, ligner en husbond, der tager nyt og gammelt frem fra sit forråd (Matt 13,52).
Her sigter Jesus til GT (gammelt) og til hans egen lære (nyt). Det er værd at bemærke, at Jesus, i den forbindelse netop omtaler en Skriftklog.
Og hvorfor gør han det? Af den simple årsag, at de Skriftkloges opgave i bund og grund var at fortolke og udrede Loven til anvendelse iblandt Guds folk! Her giver Jesus os nøglen til sand Skriftforståelse.
Hvis læren kan bekræftes i GT og i Jesu lære, kan vi aldrig gå fejl af vejen.
Der vil helt sikkert findes dem, som vil påstå, at hvis jeg fortsætter med at bringe den jødiske overlevering ind i hele min bibellæsning, kan jeg hurtigt få elimineret hele Guds ord, da den jødiske overlevering har en kommentar til hver en passage i Skriften.
Jeg forstår godt pointen, men vil i den forbindelse gerne slå fast, at hvis skrift kan belyse skrift, og hvis læren på en klar og utvetydig måde er at finde i GT og i Jesu lære, så står den for evigt fast.
Men når det drejer sig om læresætninger, som beviseligt stammer fra traditioner og den jødiske overlevering må vi, ligesom Jesus, have lov til at forkaste dem, som værende menneskelærdom og menneskebud.
Her tog Jesus altid selv udgangspunkt i Moses og profeterne…så lad os alle følge i Mesterens fodspor!!
... OG HER ER DET VIGTIGT AT FORSTÅ AT KRISTENDOM ER JØDISK I SIN OPRINDELSE - LÆS VIDERE HER