I foregående eksempler med de tre kvindelige tjenester, er der tale om både en gift og en ugift kvinde. Derfor kan det ikke have været den ægteskabelige status i sig selv, som har været afgørende for Guds udvælgelse af disse kvinder.
Jeg har gjort rede for 3 kvinder, som beviseligt har haft en ledende position i Israel.
Skal vi så bare negligere den kendsgerning, at Gud suverænt udvalgte disse 3 kvinder? Har GT ikke netop betydning for vores gudsforståelse og vort gudsbillede? Er disse kvinder ikke forbilleder for enhver kristen - mand såvel som kvinde? Paulus skriver jo netop om GT:
Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed ...
(2 Tim 3,16)
Når Paulus taler om ethvert skrift, taler han om GT, eftersom NT på det tidspunkt endnu ikke var samlet. Og eftersom ethvert skrift er indblæst af Gud, må vi nødvendigvis også erkende den sandhed, at der i disse Skrifter i GT findes klare skriftlige beviser for, at Gud brugte kvinder i store tjenester - beviser, som vi ikke skal forsøge at bortforklare.
Skal derfor ikke vi, som har en så stor sky af vidner omkring os – ikke også nævne de store kvindelige forbilleder, som Skriften beretter om - kvinder som Debora, Mirjam og Hulda? (Heb 11-12,1).
Er vi ikke forpligtede til at undervise enhver kristen i den kendsgerning, at Gud også brugte kvinder i større sammenhænge, og at kvinder ikke altid skal begrænses til alene at være gode hustruer og til at føde børn? Bør vi ikke åbne op for den mulighed, at der også kan eksisterer andre tjenester for kvinder, så vi er i stand til at kende Guds udvælgelse, hvis han kalder?
Der er flere knap så kendte kvinder i tjeneste i GT - lad os se på det.