Jødernes Overlevering (talmud) havde langt større indflydelse på den første Menighed, end vi er villige til at indrømme!
Dr. theol. Oskar Skarsaune har ligeledes i sin bog Kristendommens jødiske rødder godtgjort, at der fandtes mange jødiske træk i den første kristne menighed. (Credo forlag 1996)
Oskar Skarsaune er professor i kirkehistorie og virker ved Det teologiske Menighedsfakultet i Oslo.
I forordet til bogen Kristendommens jødiske rødder skriver Oskar Skarsaune:
Denne bog har sin særlige forhistorie. I 1983 tilbragte jeg syv måneder i Jerusalem for at lave et kursusmateriale til fjernstudieprogrammet ved Caspari Center for bibelske og jødiske studier.
Et af kurserne skulle handle om den tidlige kirkes historie, med særlig vægt på den jødiske baggrund og den tidlige kirkes relation til jøderne og jødedommen.
Læserne af kursusbogen var og er israelske messianske jøder; for dem er det af vital betydning at kunne vurdere og tage stilling til den almindelige jødiske opfattelse, at kristendommen er noget radikalt ujødisk…
I årene som er gået siden dengang, er det synspunkt, som bogen forfægter, i stigende grad slået igennem i forskningen:
Kristendommen var ikke alene i sit udgangspunkt en jødisk bevægelse - den forblev i mangt og meget mere jødisk end man i tidligere forskning var villig til at indrømme.
Med andre ord, blev den første nytestamentlige menighed for en stor del, bygget på jødiske præmisser, både hvad angik Loven og den jødiske Overlevering.
Lad os derfor gennemgå Skriften for at se, om den kan bevidne det samme!
Her må vi først og fremmest finde ud af, hvilket fundament, de første kristne byggede menighed på, og hvordan samtiden spillede ind på datidens menighedsstruktur.
HER KAN DU LÆSE OM MENIGHEDENS START OG SAMTID (eller klik på "tilbage" øverst på siden)