Hvem er den dygtige kvinde i Ordspr 31? Er hun en husslave – en hjælper, som klarer alt det huslige, men ellers ikke har en mening om noget som helst? Nej, det er ikke det, der står om hende. Den dygtige kvinde sørger for sin husstand, bla. mad og penge, hun underviser faktisk sin mand og sine børn med visdom. Det er, hvad der også står i samme kapitel. Men disse ting overser vi ofte, selvom mange af os har læst om hende flere gange. Kvinden spiller ikke en sekundær rolle i husstanden – men rent faktisk har hun meget at skulle have sagt. Dvs. at hun deler ansvaret med sin mand.
Vi læser fra vers 10:
En dygtig kvinde, hvor findes hun? Hun er langt mere værd end perler. Hendes mands hjerte stoler på hende, det skorter ikke på udbytte…. Hun står op, mens det endnu er nat, hun skaffer føde til sit hus og giver ordrer til sine piger. Efter moden overvejelse skaffer hun sig en mark, for frugten af sit arbejde planter hun en vingård
Hvordan betaler hun for den mark, hun køber? Der står direkte i teksten, at hun køber den for ”frugten af sit arbejde”. Det betyder, at hun har et arbejde / hun tjener penge.
Hun binder styrke om lænderne, hun gør sine arme stærke. Hun mærker, at hendes arbejde går godt
På grundsproget står der, at hun ser, at hendes varer er rentable. Det betyder, at hun tjener gode penge på sine varer, fordi hun har sans for sin forretning, som består af forskellige stoffer hun spinder og væver og sælger.
hendes lampe slukkes ikke om natten
Det er en hebraisk måde at sige, at hun er flittig (en slags ordsprog)
Hendes hænder sætter rokken i gang, hendes fingre griber om tenen. Hun åbner sin hånd for den hjælpeløse, hun rækker hænderne frem mod den fattige
Hvad er det hun giver til mennesker i nød? Svaret er: Penge hun selv har tjent. Hun giver i henhold til Torahens bud om at give til de fattige.
Hun nærer ikke bekymring for sin husstand, når det sner, for alle er klædt i skarlagen (Ordsp 31,10-12+15-21)
Vi læser videre fra vers 26:
Hun tager til orde med visdom, der er venlig belæring i hendes tale.
Grundteksten siger ikke noget om belæring, men at hun underviser. Og så er spørgsmålet: Hvem underviser hun? Det et helt sikkert ikke sig selv! Nej hun underviser sin mand og sine børn. Det fremgår af de næste vers. Dette står i kontrast til den opfattelse, at en kvinde ikke måtte ytre sig om noget som helst, men skulle spørge sin mand. Og så gør hun det tilmed så godt, at hendes mand og hendes børn ligefrem berømmer hende.
Hun overvåger, hvad der sker i hendes hus, hun spiser ikke dovenskabens brød. Hendes sønner rejser sig og priser hende, hendes mand berømmer hende (Ordsp 31,26-28)
Der er ingen tvivl om, at Gud ikke bryder sig om dovenskab. Vi er ikke skabt til lediggang – og det gælder både manden og kvinden. Her i ordsprogene 31 ser vi en kvinde, som bestemt ikke står tilbage for sin mand, når det gælder vigtige beslutninger. Mange mennesker kunne lære noget af hendes flid, men det gør hende ikke til en undertrykt køkkenhjælper - tværtimod, hvis vi læser teksten grundigt og uden forudfattede meninger – ser vi en kvinde med både autoritet og egen virksomhed og egen økonomi, og ovenikøbet med overskud nok til at investere i en vinmark.
Det er ikke kun i GT, at Gud bruger kvinder i tjeneste - det sker også i NT.
Klik dig videre for at læse mere om dette.