En kvinde skal lade sig belære i stilhed og underordne sig i alt; men at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde, heller ikke at bestemme over sin mand; hun skal leve i stilhed. For Adam blev skabt først, derefter Eva, og det var ikke Adam, der blev forledt, men kvinden lod sig forlede og overtrådte buddet. Men frelses skal hun, ved barnefødslen — hvis de da holder fast ved tro og kærlighed og hellighed med besindighed (1 Tim 2,11-15)
Her fortæller Paulus tilsyneladende om baggrunden for forbuddet mod kvindelige lærere, og hvorfor en kvinde ikke må bestemme over sin mand. Han fremhæver flg. grunde:
- Adam blev skabt før kvinden
- Det var Eva og ikke Adam, der blev forledt og overtrådte buddet
- Kvindens egentlige bestemmelse er at føde børn, ja, hendes frelse er afhængig af, at hun lyder dette kald
Dette virker som tågesnak for de fleste - en gådefuld tale, som vi ikke umiddelbart forstår. Hvad mener Paulus dog? Syndede Adam ikke? Er hæleren ikke lige så god som stjæleren? Fik de ikke begge Guds straf ved syndefaldet? Og kan kvinden frelses ved barnefødslen?
For at tage det sidste først: En kvinde kan absolut ikke finde frelse ved at føde børn. Kvinder frelses på samme måde som mænd, ved tro og omvendelse – der er ingen forskel på det. Det ville i øvrigt også sætte de barnløse kvinder i en håbløs situation – for så ville de være uden mulighed for omvendelse til frelse. Det kan, efter min opfattelse, ikke betyde andet end, at kvinden, som vil leve et gudfrygtigt liv, vil blive bevaret og beskyttet under barnefødslen – hvilket i flg. det hebraiske NT er en absolut mulig oversættelse af 1 Tim 2,15.
Det ser umiddelbart ud som om, Paulus giver Eva skylden for Syndefaldet – og at det er årsagen til, at kvinden ikke må optræde som lærer. Men problemet er, at Paulus andre steder siger noget andet: I Rom 5,12-14 og i 1 Kor 15,22 lægger han hovedansvaret på Adam.
Forbuddet mod kvindelige undervisere og autoritetsudøvere står i modsætning til de mange kvinder, som, andre steder i Skriften, er ligestillede med mænd. Vi har set mange af disse eksempler, og der er mange flere, som den opmærksomme bibellæser vil kunne få øje på.
I USA er der menigheder, som bekender, at de er ”First-Timothy-Churches” (første-Timoteus-Menigheder) – altså menigheder, som går strengt efter dette ene Skrift-afsnit, hvad angår kvinder. Men problemet er, at de lukker øjnene for et væld af andre Skriftsteder, som siger det modsatte. Og så er spørgsmålet: Hvad skal vi basere vores lære på? Et enkelt Skriftsted (eller 2), eller alle de mange andre Skriftsteder, som siger det modsatte? Men det fritager os ikke for at tage stilling til dette Skriftsted.