Reformationen kom med Martin Luther i 1500 tallet og gav startskuddet til, at Bibelen blev oversat til modersmålet. Luther gjorde op med Paven, Jomfru Maria, med helgendyrkelsen og med aflad. Han gjorde dog ikke op med liturgien og sakramenterne, ligesom han heller ikke gjorde op med statskirken og barnedåben. Præsteskabet og de gejstliges roller blev kun delvis revurderet. Luthers mente desuden, at de kristne var sat fri fra Loven og fra gerningsretfærdighed, hvilket gav en al for stor vægtlægning på nåden, som skabte en helt anderledes bibelforståelse. Derfor siges det, at Luther ofte kom i anfægtelser, når han bla. læste Jakobs brev, hvor der står, at tro uden gerninger er en død tro.
Da lægfolket nu fik adgang til Skriften på deres eget sprog, opstod der nye kirker... kirker uden for staten - de såkaldte frikirker. Her blev Skriften taget bogstaveligt, og man dannede menigheder, som gjorde op med liturgien og i mange tilfælde også med barnedåben. Her forsøgte man at kopiere de første kristnes gudsdyrkelse - men uden at forholde sig til de jødiske rødder.
Først i nyere tid, hvor kvindens position er væsentlig ændret, er den status for kvinder, som dengang var agtet og velset - gået hen og blevet en tvangstrøje og en parodi i et moderne samfund, hvor den kristne kvinde ofte må føle sig hensat til den undertrykkelse, som fandt sted i oldtiden. Derfor må tiden være inde til at vi aflægger de farvede briller og begynder at studere Skriften i lyset af den nye viden, som vi i dag er i besiddelse af. Lad os derfor gå til Skriften ang. dette:
MEN HVORDAN SKAL VI SÅ TOLKE SKRIFTEN, HVAD ANGÅR KVINDER?