Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger. Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden (1 Kor 14,33b-35)
Der er et hav af forskellige manuskrifter til Biblen, og de stemmer alle (stort set) overens. Der kan være minimale forskelle, men intet, der har nogen betydning for vores Bibelforståelse. Men lige præcis omkring disse vers fra 1 Kor 14,33b-35 er der usædvanlig mange tekstvarianter – set i forhold til, hvor minimale de forskelle er, som vi ser andre steder i manuskrifterne.
Ingen af de tidlige kirkefædre nævner, på noget tidspunkt, disse vers om kvinders taleforbud. Mange af disse Kirkefædrene, fx Tertullian (160-240 e.Kr) havde ellers ikke mange pæne ord at sige om kvinderne – faktisk var han (og andre) noget af en mandschauvinist - og han ville have haft alle muligheder for at give sine ord vægt, hvis han havde citeret Paulus’ ord om kvinders taleforbud til støtte for sine egne udtalelser - men det gjorde han aldrig.
Læs mere HER
Mange Bibelforskere er – af ovenstående årsager - kommet til den konklusion, at versene fra 1 Kor 14,33b-35 er en senere tilføjelse, og derfor ikke er en udtalelse, som kan tilskrives Paulus.
Hvis det er rigtigt – er det så noget, som ryster os? Her skal vi vide, af der er flere andre tilføjelser i Biblen, som ikke findes i de ældste håndskrifter. I nogle af de engelske oversættelser af Biblen er disse tilføjelser sat i parentes for at vise, at de ikke er originale.
I vores danske Bibel står der en lille notits i fodnoterne, som siger, at versene ikke findes i de ældste håndskrifter. Fx slutter Markus kap 16 egentlig med vers 8, fordi vers 9-20 ikke findes i de ældste manuskrifter, og derfor anses hele denne afslutning for at være en senere tilføjelse. Så tilføjelser er ikke et ukendt fænomen i Biblen.
Uanset om versene er en senere tilføjelse eller ej, så er det et meget usikkert Skriftsted at bygge en lære op omkring. Men vi kan sige med sikkerhed, at vi ikke forpligtede over for en lovgivning, som var en del af det gamle Romerrige – men vi er stadig absolut forpligtede over for Guds Lov.
Men hvad så med Paulus' ord i 1 Tim 2,11-15?